نگاهی به فرجام منازعه خامنه ای – احمدی نژاد

امتناع از پذیرش وزیر اطلاعات در جلسات هیات دولت اختلاف پیش آمده بین رهبری و رئیس جمهور را تشدید کرده است. با علنی شدن این اختلاف ، در داخل بلوک قدرت آرایش جدیدی در بین نیروها پدید آمده است. ماهیت این نزاع بگونه ای است که راه حل مرضی الطرفینی برای آن وجود ندارد و یک طرف منازعه باید عقب نشینی کند و بازی حالت برد – باخت پیدا کرده است.
این شکاف ریشه و ابعادی بس فرا تر از مدیریت وزارت اطلاعات دارد. حلقه یاران احمدی نژاد می پندارند که باید مسیر خود را از اصول گرایان جدا کرده و طرح مستقلی را برای آینده حکومت جلو ببرند. در این طرح تبعیت و رضایت رهبری الزامی نیست و از گفتمان اصول گرایی مبتنی بر محوریت اوامر ولایت فقیه عبور می کند و گفتمان جدیدی را با اتکا به خرافات و مهدویت گرایی هزاره گرا ،روحانیت ستیزی ،پوپولیسم ، فضای باز فرهنگی ، مانور دادن روی ملی گرایی و ناسیونالیسم ، مبارزه با فساد اقتصادی ، ملاحظه اسلام گرایی در درون مرز های جغرافیایی ایران ،ادعای مدیریت جهانی وآمریکا ستیزی را ترویج و تبلیغ می کند.
این جریان تصورمی نماید به تنهایی با اتکاء به آراء احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری گذشته و نمایش مخالفت در برابر ولی فقیه و روحانیت و قرار دادن خود در موقعیت اپوزیسیون حکومت می تواند در صورت رقابتی شدن انتخابات های آینده ،پیروز شود و موقعیت خود در قدرت را حفظ و ارتقاء دهد.
خودداری سه روزه احمدی نژاد از رفتن به مراسم عزاداری فاطمیه بیت رهبری فرض دلخوری و فاصله پیدا کردن وی از آقای خامنه ای را تقویت می سازد. مرتضی آقا تهرانی از نزدیکان احمدی نژاد فاش کرد رئیس جمهور در ملاقات با رهبری فعالیت در شرایط کنونی را مقدور ندانسته و تلویحا زمزمه استعفا را مطرح کرده است. رهبری نیز به وی مهلت داده است تا بین پذیرش وزیر اطلاعات و استعفا یکی را انتخاب کند. این اظهارات پس از چند روز توسط دفتر ریاست جمهوری تکذیب شد . (۱)
البته بازگشت به کار احمدی نژاد پس از قهر ۱۱ روزه گزینه استعفا را منتفی ساخت اما این بازگشت منجر به پذیرش خواست رهبری نشد. وی علی رغم پایان دادن به خانه نشینی ( یا به زعم او دورکاری) ولی تصویر دیگری از رابطه رئیس جمهور و ولایت فقیه در قالب رابطه پدر و پسری ارائه داد.
از دید وی عزت رهبری در گرو اقتدار رئیس جمهور است . او پذیرای شان تدارکاتچی برای ریاست جمهوری نیست. اگر چه وی می گوید “دولت تا آخر پای ولایت فقیه ایستاده است و دولت حاضر، تنها دولتی است که همه اعضای آن بر موضوع ولایت فقیه متفق ‌القول هستند و میثاق بسته‌اند تا از آن تبعیت کنند”(۲) اما در عمل بزرگترین نا فرمانی دربرابر رهبری را انجام داده است.
تفاوت بین عمل و نظر رئیس دولت دهم باعث خشم و ناراحتی اصول گرایان افراطی و نیروهای طرفدار رهبری شده است. آنها پس از سکوت اولیه و رعایت توصیه رهبری مبنی بر عدم بروز اختلاف نظرها در سطح جامعه مجبور شدند موضع گیری کنند و رئیس جمهور را به جدایی از مشایی ( که به زعم آنها جریان نفوذی و مشکوکی را هدایت می کند) و اعلام تبعیت کامل از رهبری دعوت نمایند.
ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه به صراحت اظهارات احمدی نژاد را کافی ندانست وبا رد رابطه پسر و پدری در نطریه ولایت فقیه از وی خواست تا چون مرید و مراد و امام و ماموم عمل کند . این سخنان را می توان بازتاب ناحرسندی آقای خامنه ای دانست.
کاظم صدیقی در جدید ترین موضعگیری هواداران رهبری ، احمدی نژاد را اینچنین خطاب قرار می دهد :” آقای رئیس جمهور شما می‌گویید با ولایت‌مداری خود، بینی دشمنان را به خاک می‌مالید اما برای ما حرف کافی نیست ما منتظر عمل هستیم” (۳)
همزمان نیروهای اصول گرا همراه با هیات های مذهبی حکومتی به بهانه مراسم عزاداری ایام فاطمیه مانوری در میدان هفت تیر انجام دادند. سخنران این مراسم علم الهدی از اولین حمله کنندگان به مشایی بود که اتهامات سنگینی به وی زد و مداحانی چون سیب سرخی ، سازور و حدادیان نیز به نوحه خوانی پرداختند. حسین سازور در پایان مراسم اینگونه دعا کرد: “خدایا رئیس‌جمهور کشورمان را از جمیع بلایا و فتنه‌هایی که به دورش حلقه زده‌اند حفظ کن ” (۴). همچنین سیب سرخی بار ها از جمعیت خواسته بود تا شعار بر دشمن سیدعلی لعنت ” و “بر دشمن امیرالمومنین لعنت سر دهند! در حاشیه این مراسم بار ها علیه اسفندیار رحیم مشایی شعار داده شد.(۵)
سازماندگان این گردهمایی تحت عنوان حزب الله قبلا به هواداران احمدی نژاد هشدار داده بودند که نمی گذارند برنامه عزادرای انها در میدان منیریه برگزار شود.
حال سئوال پیس می آید که فرجام این منازعه به کجا می انجامد ؟
به نظر می رسد رهبری جمهوری اسلامی و نیروهای همسو اراده کرده اند تا با اعمال فشار سنگین احمدی نژاد را به عقیب نشینی وا دارند. استیضاح در مقطع فعلی برای آنان مطرح نیست و ترجیح می دهند احمدی نژاد را مهار کنند و برنامه های حلقه یاران وی را خنثی سازند. در اصل عزل از طریق استیضاح راه آخر هست.
البته وضع بدینگونه نیز نمی تواند ادامه یابد و آنها می خواهند پیش از انتخابات مجلس نهم مشکل بوجود آمده را حل کنند و به رعم خود شان فتنه جدید را از بین ببرند.
رئوس برنامه چند لایه ای که بخش مسلط قدرت به پیش می برد را می توان چنین دسته بندی کرد. این برنامه مورد حمایت اصولگرایان سنتی و افراطی و نهاد های غیر انتخابی است.
 بازداشت اطرافیان مشایی
در طول هفته گذشته تعدادی از وابستگان به مشایی به دلیل مشارکت در تولید و توزیع سی دی فیلم بشارت ظهور و ترویج خرافات و رمالی بازداشت شده اند. شاخص ترین آنها عباس امیری فر از اعضاء سابق سپاه پاسداران و از نزدیکان مشایی است. این بازداشت ها هشداری به احمدی نژاد است و ممکن است اعترافاتی از آنها گرفته شود که سبب بازداشت خود مشایی نیز گردد.
به عبارت دیگر اطلاعات سپاه برخورد را از ضعیف ترین و آسیب پذیر ترین حلقه زنجیر این نیرو ها شروع کرده است. هم اکنون سایت شفاف نیوز از رسانه های نزدیک به مخالفان دولت اعترافاتی منسوب به عباس غفاری جن گیر معروف منتشر کرده اند که حکایت از قساد اخلاقی ومقاصد ضد مذهبی وی می نماید.(۶) این شیوه برخورد شباهت زیادی با جزوه مربوط به اعترافات متهمان قتل های زنجیره ای دارد که حاوی اعتراف آنان به مفاسد حاد اخلاقی بود . اما بعد ها عنوان شد که این اعترافات در زیر شکنجه گرفته شده است. متهم کردن هواداران رئیس جمهور به ارتباط با اجنه و رمالی در حالی صورت می گیرد که رهبری جمهوری اسلامی در انتخابات جنجالی ۸۸ حمله تندی به میرحسین موسوی کرد که دولت نهم را دولت رمالی لقب داده بود.
بدینرتیب بازداشت حربه ای برای ارعاب و ترساندن حلقه یاران احمدی نژاد و افزایش هزینه فعالیت آنها هست.
 آماج قرار دادن مشایی
حملات به مشایی د ر طول دو هفته گذشته شتاب زیادی گرفته است. وی از مدت ها پیش زیر حمله بود وبه همین دلیل هم از معاونت اولی رئیس جمهور کنار رفت. هدف جدا کردن وی از احمدی نژاد هست که گویی القائات وی باعث انحراف رئیس جمهور شده است!. انها همچنین نگران هستند که مشایی برای دوره بعد ریاست جمهوری کاندید شود. مخالفان مشایی را متهم می کنند که داعیه ارتیاط با امام زمان را دارد و مهدویت گرایی بدون ولایت فقیه و ضد روحانی را تبلیغ می کند. مهدی طائب وی را فردی می داند که اهل ریاضت هست و بدنرتیب نفوذ کلامی بدست اورده است واز طریق ارتباط با جن گیر ها توانسته است نظر رئیس جمهور را جلب کند! بنابراین با سیبل کردن مشایی تلاش می شود تا بین او و احمدی نژاد جدایی بیندازند. البته این برخورد تا حدودی نتیجه محدودیت نظام و هزینه بالای برخورد مستقیم با رئیس جمهور نیز هست. این نوع برخورد رویه مشخصی در جمهوری اسلامی بوده است که پروژه برخورد با مقامات بالا با هدف قرار دادن نزدیکان آنها شروع می شده است.
 راه انداختن جنگ روانی و کارزار تبلیغاتی
سازماندهی تمام رسانه ها و نهاد های حکومتی برای دعوت رئیس جمهور به تبعیت از رهبری دیگر روشی است که به صورت جدی دنبال می شود. محور اصلی سخنان مقامات حکومتی ،خطیبان و ائمه جمعه در روز های گذشته هشدار به رئیس جمهور و تاکید بر وابسته بودن مشروعیت ریاست جمهوری به همگرایی با ولی فقیه را منعکس می ساخت. علاوه بر بخش های سنتی و عملگرای اصول گرایان که از قبل منتقد احمدی نژاد بودند ، اینک بخش های افراطی و نظامی و هیات های مذهبی دولتی نیز به جمع مخالفان پیوسته اند . نیروهای زیادی از جناح راست نظام و نیروهای جدید با هم موتلف شدند تا جلوی تحرک حلقه یاران احمدی نژاد و دخالت دولت در انتخابات مجلس نهم رابگیرند. بخشی از این نیرو ها تا پیش از منازعه فوق حامی احمدی نژاد بودند و امروز می گویند حمایت شان به خاطر پشتیبانی رهبری از احمدی نژاد بوده است.
اعضاء این ائتلاف بازیگران کارزار روانی وتبلیغاتی هستند. مصباح یزدی به واسطه طبع افراطی اش میدان دار اصلی حملات هست و چهره های دیگر چون غلامحسین الهام ،حسین شریعتمداری ، اسد الله بادامچیان ، محمد نبی حبیبی ، احمد توکلی ، علم الهدی ، ابوالقاسم خزعلی ، محمد سعیدی ، احمد خاتمی ،کاظم صدیقی ،عزیز جعفری ، مجتبی دوالنور ، علی لاریجانی ،محسن رضایی ،باقر قالیباف ، اسماعیل کوثری ، حسین فدایی ، جعفر شجونی ، حسین پناهیان ، حمید رسایی ، مکارم شیرازی ، رضا استادی ، پرویز سروری ، مهدی طائب ، حسین طائب ، حسین نقدی ، محسنی اژه ای ، مصطفی پور محمدی ، روح الله حسینیان ، محمد تقی رهبر ،سید رضا تقوی ،محمد یزدی ، حسین ابراهیمی ،حائری شیرازی ، محسن مجتهد شبستری و … در آن فعال هستند.
 زمینه سازی برای متهم کردن به فساد اقتصادی
یکی دیگر از رویه های مرسوم د رجمهوری اسلامی استفاده از اهرم برخورد با مفاسد اقتصادی در دعواهای سیاسی است. البته ممکن است حلقه یاران احمدی نژاد آلوده به جرائم مالی باشند منتها هنگامی این اتهامات به صورت گسترده پخش شد که آنها با رهبری زاویه پیدا کردند و تا قبل از آن دستگاه قضایی و دیگر نهاد ها به صورت جدی با این مسائل برخورد نکردند. شنیده می شود که محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور به پنج سال حبس تعزیری، انفصال دائم از خدمات دولتی و رد مال نامشروع حاصل از معاملات محکوم شده است. وی به اتهام اختلاس و فساد مالی در پرونده مشهور به حلقه فاطمی تحت پیگرد قضایی بود. (۷)
علاوه بر این حکم در روز های اخیر مجلس حساسیت زیادی به بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی فرهنگی نشان داده است که توزیع آن از سوی رئیس جمهور به اسفندیار رحیم مشایی سپرده شده بود.
اخیرا نقل قولی از رهبری نیز منتشر شده است که وی از ابتدا با تصویب این بودجه مخالف بوده است. همچنین پرونده دیگری نیز از سوی سایت الف گشوده شده است که به افشاگری پیرامون رانت خواری شرکت شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مشهور به سمگا می پردازد مشایی و حمید بقایی جزو هیات مدیره اولیه این شرکت بوده اند که ظرف مدت کوتاهی توانسته است ۶ شرکت اقماری تاسیس کند .(۸) مخالفین حلقه یاران احمدی نژاد را متهم می سازند که از طریق اعطاء رانت به این شرکت ها ، هزینه های تبلیغاتی خود را تامین می کنند.
مورد دیگر مطرح کردن پرونده خانم ۲۷ ساله ای است که از طریق ارتباط با مشایی مجوز های زیادی تسهیلات جاده ای بین شهر ها دریافت کرده است.
این تلاش ها با هدف تخریب وجهه جریان احمدی نژاد در اقشار محروم صورت می گیرد که آنها نقطه قوت خود شان می پندارند.
 قرار دادن دولت در برابر احمدی نژاد
تشویق وزیران برای اعمال فشار به احمدی نژاد دیگر تلاشی است که برای به تسلیم وا داشتن وی انجام می شود. نا فرمانی وزرا در برابر احمدی نژاد توان رئیس جمهور برای ایستادگی در برابر رهبری را تضعیف می کند. آرایش نیرو ها در ترکیب بیست نفره هیات وزرا با توجه به شکاف اخیر را می توان چنین توصیف کرد. اکثریت دوزاده نفره شامل آقایان حیدر مصلح ، علی اکبر صالحی ، مصطفی نجار ، احمد وحیدی ، مرتضی بختیاری ، مرضیه وحید دستجردی ، مسعود میر کاظمی ، حمید رضا حاج بابایی ، مهدی غضنفری ، صادق خلیلیان ،مجید نامجو و سید شمس الدین حسینی طرف رهبری هستند و اقلیت ۸ نفره متشکل از آقایان کامران دانشجو ، علی اکبر محرابیان ، صادق محصولی ،محمد عباسی ،محمد حسینی ، علی نیکزاد ، رضا تقی پور و عبدالرضا شیخ الاسلامی که به حلقه یاران احمدی نژاد تعلق دارند. البته احمدی نژاد از حمایت اکثریت استانداران برخوردار هست. منتها معلوم نیست اگر فشار ها گسترش یابد ، نیروهای حامی رئیس جمهور ریزش پیدا نکنند. ایجاد بحران در دولت برای رئیس جمهور یکی از نقاط امید رهبری برای مطیع سازی وی است.
 جلب حمایت اصلاح طلبان و جریان هاشمی رفسنجانی
رهبری و اصول گرایان در مقطع فعلی حلقه یاران احمدی نژاد بسان فتنه جدید را تضاد اصلی بشمار می آورند لذا ترجیح می دهند تا فشار بر فتنه گران قبلی که خطر کمتر ی دارند را کاهش دهند و آنها راتشویق کنند تا در این منازعه جانب رهبری را بگیرند. حضور آقای حسن خمینی در کنا رهبری و برخورد مثبت با کسی که تا پیش ا این مورد هتاکی مریدان رهبری قرار داشت ، این سیاست را آشکار می سازد.
هاشمی رفسنجانی بر اساس مواضع قبلی اش در این شکاف بسمت رهبری متمایل می شود.
محمد رضا تابش دبیر فراکسیون اقلیت اصلاح طلب مجلس با فراخواندن رئیس جمهور به وحدت و هماهنگی در عمل با دیگر قوا بر اساس منویات و رهنمودهای مقام رهبری ، عملا چراغ سبز به رهبری نشان داد. (۹)
با توجه به نزدیکی وی به سید محمد خاتمی این نظر را نمی توان فقط بازتاب نظر بخش محافظه کار و داخل نظام مجلس دانست که در پی کسب تایید صلاحیت برای دوره بعد هستند ،بلکه به نوعی می توان حدس زد که خاتمی نیز در این شکاف تمایل به رهبری دارد.
البته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای موضع گیری منفی نسبت به دخالت های فرا قانونی رهبری کرد. بازگشت بهزاد نبوی به زندان و تفتیش منزل وی تاوان و هزینه این موضع سازمان مجاهدین بود. قصد و تمایل جناح هوادار ر هبری استفاده از اصلاح طلبان برای تاثیر گذاری در افکار عمومی است تا بتواند تلاش جریان رقیب در جذب ناراضیان را خنثی سازد. اصلاح طلبان در این خصوص یکپارچه نیستند و هنوز تصمیم مشخصی اتخاذ نکرده اند. بخش های محافه کار گرایش به سمت رهبری دارند ولی بخش های رادیکال و پیشرو بر سمت گیری منفی نسبت به رهبری تاکید دارند.
 بلند کردن شمشیر سئوال و استیضاح بر سر رئیس جمهور
تحرکات زیادی درمجلس در حال انجام است از اعلام حمایت از رهبری گرفته تا جمع آوری امضا برای سئوال. البته فعلا قرار نیست احمدی نژاد به مجلس فرا خوانده شود. ولی از این اهرم استفاده می گردد. علی مطهری که از مدت ها قبل در اندیشه سئوال از رئیس جمهور بود اینک امضا های بیشتری را جمع کرده است. همچنین طرفداران احمدی نژاد محمد رضا باهنر را متهم می سازند که در حال تهیه مقدمات استیضاح در مجلس است. تداوم بحران و تمکین نکردن احمدی نژاد ممکن است باعث شود تا تهدید استیضاح عملی شود.
سرانجام درگیری خیابانی و ایجاد محدودیت برای حضور در عرصه عمومی اعضاء حلقه و بخصوص مشایی دیگر روش ایذایی است که انجام می شود. کاظم صدیقی به صراحت احمدی نژاد را به فوران غیرت دینی جوانان تهدید کرد. تجارب گذشته نشان می دهد که نیروهای حکومتی غوغا سلاری گروه های فشار را به خروش غیرت دینی تعبیر کرده اند
بدینترتیب جناح رهبری و ولایت مدار اصول گرایان سعی می کند از این طریق غائله حلقه یاران احمدی نژاد را بخواباند. اما در اردوگاه مقابل جریان احمدی نژاد نیز برنامه های مشخصی دارد.
نخست ایستادگی بر روی موضع و جلوگیری از تسلیم هست. احمدی نژاد بخوبی واقف است که شرایط عوض شده و پیوند رابطه وی با رهبری گسیخته شده است و دیگر رئیس جمهور مقرب نیست. پذیرش خواست مخالفان اصول گرا در بهترین شرایط برا ی وی تصدی نقش تدارکاتچی در دو سال باقیمانده و کنار رفتن از متن ساخت قدرت را در پی خواهد داشت. بنابراین به نظر می رسد وی ضمن حفظ رابطه ظاهری خوب با رهبری و مدیریت بحران می خواهد تا به نقطه نهایی برخورد نرسد . موقعیتش را تا انتخابات مجلس حفظ کند و بحران را در سطح کنترل شده نگهدارد.
بعید است وی از مشایی فاصله بگیرد این دو دیگر هم سرنوشت شده اند . از سوی دیگر حذف مشایی مقدمه حذف خود احمدی نژاد خواهد شد.
جریان وی می پندارند که انتقال پیام مقاومت در برابر رهبری به جامعه بر آراء آنان خواهد افزود . این مساله را سید احمد خاتمی نیز تایید کرد که در مقام اعتراض به احمدی نژاد نا خواسته افشا نمود این جریان به صراحت اعلام کرده اند که حمایت رهبری باعث کاهش رای های احمدی نژاد شده است!
بنابراین جریان احمد نژاد می کوشد تا از این به بعد از هر فرصتی برای واداشتن رهبری به دخالت و نمایش مخالفت با او استفاده تبلیغاتی کند . جلب نطر بخش خاکستری جامعه و ناراضیان فرهنگی و اقتصادی ستون فقرات امید این جریان است و پیروزی خود را در آن می بیند.
احمدی نژاد کماکان به مخالقت با دموکراسی و فضای باز سیاسی ادامه می دهد و همچنین می خواهد موضغ غرب ستیزانه خود را حفظ کند ولی ترجیح می دهد در عرصه فرهنگی و اجتماعی فضا باز تر شود.
در این راستا این حلقه تمایل دارد با الصاق صفت اصول گرایان پیشرو بر خود ،بخشی از نیروهای محافطه کار و غیر ساختار شکن اصلاح طلب را جذب کند. عباس امیری فر که اینک در زندان است به صراحت این تمایل را اعلام داشت. استفاده از امکانات مالی و خدماتی دولت دیگر نقطه اتکاء این جریان است تا بتواند از آن در راستای برنامه های انتخاباتی خود استفاده کند. حفظ حضور نیروهای همسو در استانداری ها و معاونت سیاسی وزرات کشور مسئله کلیدی برای این جریان است. تا در مدیریت و اجرای انتخابات به نفع خود اثر گذاری کند. همچنین جنگ روانی و تهدید طرف مقابل دیگر استراتژی این جریان است که مخالفان رئیس جمهور و بخصوص کسانی که دنبال استیضاح هستند را تهدید می کند که دارند با آتش بازی می کنند .
این جریان پایگاه قابل اتکایی در داخل جناح های حکومتی ندارد . همچنین بخش های نظامی و روحانی در برابر آن قرار دارند. معدود مسئولین بسیج مناطق و بخصوص بسیج های دانشجویی که با آنها هماهنگ بودند نیز در روز های اخیر بر کنار شده اند. از میان تشکل های وابسته به جناح راست تنها برخی از جامعه های اسلامی دانشجویان از موضع احمدی نژاد حمایت کرده اند. بنابراین این جریان تنها با حرکت به سمت مردم و جذب برخی از نیروهای مستقل و منتقد می تواند نیروی مقابل را شکست دهد.
البته اعتقاد آنان به تقدیر گرایی عاملی مهم در ایستادگی آنها هست که از طریق رابط هایی که با عالم بالا دارند فکرمی کنند در دوران صغر ظهور هستند و بزودی امام زمان ظهور خواهد کرد! و نهضت جهانی اسلام را رهبری می نماید و آنان نیز به صف این جنبش می پیوندند.
بنابراین این باور باعث نادیده گرفتن مشکلات و موانعی شده است که پیش روی تحقق برنامه سیاسی آنان قرار دارد و متوجه موقعیت ضعیف خود در برابر جریان رقیب نیستند.
همچنین این جریان در اندیشه زور آزمایی خیابانی و کشاندن هوادارانش به خیابان ها است. برنامه ریزی برای اجرای مراسم مذهبی در میدان منیریه از این تلاش آنها پرده بر می دارد.
از اینرو تداوم حضور در قدرت و اجرای انتخابات در چارچوب مورد نظر اولویت فعلی حلقه یاران احمدی نژاد هست اما اگر فشار بیشتر بشود و به حد تحمل نا پذیر برسد احتمالا به سمت افشاگری و مقابله علنی خواهند رفت .
رسول سنائی راد جانشین رئیس اداره سیاسی سپاه ضمن تایید سه شرط احمدی نژاد برای رهبری اظهار داشته است : ” احمدی نژاد درجواب این سئوال که چرا اینگونه عمل می کند می گوید در آینده حرف های در ذهن دارم که خواهم گفت که باید منتظر ماند وی چه چیزی برای گفتن دارد.”
رصد کردن اوضاع نشان می دهد که بر خلاف خواست طرفین بحران در حال تشدید و رسیدن به نقطه غیر قابل کنترل است. مقاومت احمدی نژاد در پذیرش خواست رهبری می تواند اوضاع را به سمت تعیین تکلیف نهایی سوق دهد. در آن صورت تنها ابزار بازدارندگی برای احمدی نژا د انجام اقدامات غیر متعارف علیه جریان رقیب است . بررسی جوانب مختلف نشان می دهد که اقدامات غیر متعارف حکم انتحار سیاسی برای وی خواهد داشت .البته موقعیت رهبری را نیز تضعیف خواهد کرد که تا کنون هزینه های زیادی را پرداخت کرده است و در هر صورت به دلیل شکست ایده حاکمیت یکپارچه مطیع کامل ولایت ، یک بازنده محسوب می گردد.
تحولات پر شتاب آینده فضای سیاسی نشان خواهد داد که زمانه آبستن چه حوادثی است.
منابع :
۱- خبر آن لاین ،تکذیب اظهارات آقاتهرانی از سوی پایگاه اطلاع رسانی دولت ،۱۷/۰۲/۱۳۹۰
http://www.khabaronline.ir/news-149221.aspx
۲- خبرگزاری فارس. دولت تا آخر پای ولایت فقیه ایستاده است ، ۱۱/۰۲/۱۳۹۰
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=9002116297
۳ – بی بی سی ، صدیقی: احمدی نژاد به طور عملی تبعیت کامل از ولایت را نشان دهد ، ۱۷/۰۲/۱۳۹۰
http://www.bbc.co.uk/persian/rolling_news/2011/05/110507_l07_sedi
ghi_ahmadinejad_khamenei.shtml
۴ – تابناک ، دعای یک مداح برای احمدی نژاد ،۱۷/۰۲/۱۳۹۰
http://www.tabnak.ir/fa/news/163131/
۵ – خبر آن لاین ، شعار عزاداران و مداحان حضرت زهرا(س) علیه چهره جنجالی دولت
http://www.khabaronline.ir/news-149182.aspx
۶ – سایت دگر بان ، اطلاعات تیم خامنه‌ای درباره «جن‌گیر» احمدی‌نژاد ،۱۴/۰۲/۱۳۹۰
http://www.digarban.com/node/991
۷ – میزان نیوز ، محکومیت محمدرضا رحیمی به جرم اختلاس و تحصیل مال نامشروع ، ۱۷/۰۲/۱۳۹۰
http://www.mizankhabar.net/2010-01-09-16-05-16/2662-1390-02-17-17-53-52.html
۸ – سایت الف ، رانتخواری بزرگ در شرکت خصوصی متصل به حلقه قدرت – ثروت ، ۱۳/۰۲/۱۳۹۰
http://alef.ir/1388/content/view/102636/
۹- خبر آن لاین ، دبیرکل فراکسیون اقلیت: وحدت جامعه در گرو «هماهنگی قوا درعمل به رهنمودهای مقام‌معظم‌رهبری» است ،۱۷/۰۲/۱۳۹۰
http://www.khabaronline.ir/news-149193.aspx
۱۰ — سایت آینده ، مشایی دستگیر نشده است ، ۱۷/۰۲/۱۳۹۰
http://www.ayandenews.com/news/27748/

درباره Afshari

در سا ل1352 در خانواده ای فرهنگی در شهر قزوین چشم به دنیا گشودم. پدرم دبیر ادبیات و صاحب یک هفته نامه محلی است. تا پایان دبیرستان در قزوین بر کشیدم. کتابخانه پدر پناهگاهم بود و ارتباط با دوستان و فامیل گرمابخش زندگی ام. به ورزش ، سیاست و مطالعه از ابتدا علاقمند بودم. کوهنوردی تا حدودی حرفه ای را از نو جوانی شروع کردم. در سال 1370 در رشته مهندسی صنایع دانشگاه پلی تکنیک قبول شدم. ورود به سیاسی ترین دانشگاه ایران فرصت تحقق به انگیزه ها و آرزو هایم بخشید. از فعالیت های فرهنگی در خوابگاه شروع کردم و سپس حضور در شورای صنفی دانشکده و سرانجام در انجمن اسلامی دانشجویان . در سال 1374 به عضویت شورای مرکزی انجمن اسلامی انتخاب شدم. در پایان آن دوره طعم اولین تجربه بازداشت و سلول انفرادی را در زندان توحید چشیدم . در سال1375 برای اولین بار به جمع شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت برگزیده شدم. همان سال مسئول بخش دانشجویی ستاد سید محمد خاتمی نیز شدم. برای راه اندازی راهی جدید شروع کردیم ولی پیروزی دور از انتظار غافلگیرم کرد. در سا ل1376 مجددا برای تحصیا در دوره فوق لیسانس به دانشگاه پلی تکنیک برگشتم . دو دوره دیگر را در شورای مرکزی انجمن این بار در مسند دبیری گذراندم. سال 1377 دوباره به مرکزیت دفتر تحکیم وحدت بازگشتم که تا سال 1380 ادامه یافت. تا سال 1379 به اصلاحات در درون قانون اساسی باور داشتم و همه هم و غمم را بر این پروژه گذاشتم. اما پس از تجربه نا فرجامی کوی دانشگاه ، زندانی شدن چهره های مورد توجه مردم و سرانجام از دستور کار خارج شدن دیدگاه انتقادی پیدا کردم وبعد به اصلاحات ساختاری و تغییر قانون اساسی گرایش پیدا کردم. شرکت در کنفرانس برلین راهی زندان اوینم کرد. بعد از دو ماه بازداشت موقت دوباره آزا دشدم ولی سخنرانی هی ارادیکال و بخصوص نقد صریح وبی پرده خامنه ای باعث شد تا همراه با مهندس سحابی اولین طعمه اطلاعات موازی در بازداشتگاه 59 بشوم. تجربه ای سخت و هولناک و توام با شکنجه های فیزیکی و روانی را از سر گذارندم. در میانه راه کم آوردم وشکستم . حاصل آن تن دادن به مصاحبه اجباری و توبه آمیز بود. بار سنگینی بود اما به لطف خدا توانستم خود را در درون بازداشتگاه بازسازی کنم و به مقاومت دوباره روی بیاورم. نتیجه جبران کار و افشاگری از دورن بازداشتگاه 59 بود. اما یازده ماه پشت سر هم در سلول انفرادی و انزوای گزنده آن سپری گشت. پس از آزادی با وثیقه 200 میلیون تومانی حکم دادگاه برلین قطعی شد و همراه با محکومیت یک ساله در خصوص کوی دانشگاه ، در مجموع دو سال را در بخش عمومی اوین گذارندم. پس از آزادی فوق لیسانس را تمام کردم و با همسر دوست داشتنی و یکی از بزرگترین سعادت های زندگی ام ازدواح کردم. دوباره در سال 1383 به عضویت شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت انتخاب شدم. پس از د و سال کار در محیط های صنعتی ، مجددا دادگاه انقلاب 6 سال حبس برایم صادر نمود. این مساله و همچنین برنامه ام برای ادامه تحصیا در مقطع دکتری پایم ر ابه مهاجرت کشاند. در سال 1384 از ایران خارج شدم .سه ماه در ایرلند بودم و بعد به آمریکا رفتم. اکنون کاندیدای دکتری در رشته مهنسدی سیستم در دانشگاه جرج واشنگتن هستم و به زندگی مشعول. در حوزه سیاسی ، نوشتاری و تحقیقات تاریخ معاصر فعال هستم. در کل اگر چه سخت خودم را می توانم مقید به جمعی خاص بکم. اما گرایش به روشنفکری دینی دارم. قائل به سکولاریسم به معنای تفکیک دین و دولت. هوادار لیبرالیسم سیاسی هستم اما در حوزه اقتصاد به سوسیالیسم را می پسندم. جهان وطنی وشهروند جهانی بودن نیز دیگر باور هویتی من ضمن پابندی و احساس غرور از هویت ملی ایرانی ام است.
این نوشته در سیاسی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.