روحانی و ارسال پالس‌های متفاوت هسته‌ای

حسن روحانی در هفته گذشته موضع گیری‌های متفاوتی در خصوص پرونده هسته‌ای اتخاذ کرد. اظهارات وی در سفر به استان چهار محال بختیاری نشان از چرخش دیدگاه‌های هسته‌ای وی و نزدیک به شدن به رویکرد خامنه‌ای داشت. محور اصلی صحبت وی تاکید بر تمایز نرمش قهرمانانه با تسلیم در برابر قدرت‌های بزرگ بود. رمز گشایی از این عبارت که وام گرفته از سخنان خامنه‌ای است، دور شدن از رویکرد تعاملی و ایستادگی بر مواضع یکجانبه در مذاکرات پیشرو است.

80

به عبارت دیگر روحانی همراهی خود با چارچوب سخت گیرانه‌ای را نشان داد که خامنه‌ای برای مذاکره کنندگان ترسیم کرده و حوزه مانور و توان چانه زنی آنها را محدود نموده است. همچنین رویکرد و ادبیاتی که روحانی برای غرب به کار برد، متناسب با راهبرد تقابلی بود و در چارچوب سرمشق آشتی جویی و مصالحه با غرب نمی‌گنجد.

برای درک بهتر فاصله گرفتن روحانی با مواضع پیشین خود ذکر بخش‌هایی از سخنانش در سفر یاد شده روشنگر است. در ادامه برخی از نکات مهم و مرتبط با بحث ذکر می‌گردد.

• «در سیاست خارجی شما دیدید که دولت در برابر تصرف ظالمانه اموال مردم را که قدرت‌های بزرگ مسدود کرده بودند، تقریبا هفت میلیارد دلار از چنگ آنها به در آورده است.»

• «همانطور که رهبری فرمودند؛ نرمش ذلیلانه ممنوع است؛ تسلیم در برابر قدرت‌های بزرگ ممنوع است.»

• «ما همه تخم مرغ هایمان را در سیاست خارجی و یا رونق اقتصادی در یک سبد نگذاشته‌ایم.»

• «اگر در برابر آنهایی که می‌خواهند در امور داخلی کشورها مداخله کنند سر تسلیم فرود نیاوریم و راه انقلاب را ادامه دهیم به ایثارگران و شهدا احترام گذاشته‌ایم.»

• «ایران بزرگترین قدرت منطقه‌ای است که به عراق، سوریه و لبنان در مبارزه با تروریسم و به ملت فلسطین در برابر صهیونیسم جنایتکار، کمک می‌کند.»

• «تردیدی نیست که فرهنگ، بالاترین است و انگیزه یک ملت برای ایستادگی، بالاترین قدرت است اما باید قدرت مادی خود را نیز افزایش دهیم.»

• «دولت به اقدامات و تلاش‌های خویش در زمینه سیاست خارجی، مسئله هسته ای، مسئله تحریم، کمک به ملت‌های منطقه در برابر تروریسم، کمک به مظلومین منطقه در مقابل آدم کش‌ها با همراهی مردم ادامه خواهد داد.»

• تعریف ما از اقتصاد مقاومتی این است که در اقتصاد به نقطه‌ای برسیم که دیگران نتوانند به راحتی ما را اذیت کنند و همچنین دشمن نتواند به راحتی ما را تحریم کند.

• اقتصاد مقاومتی برای این است که هیچ ابرقدرتی هوس تحریم به سرش نزند و این کار شدنی است.

• همانطور که رهبری فرمودند با نرمش قدرتمندانه، قهرمانانه، مدبرانه و حکیمانه، ما مشکلات را در بخش سیاست خارجی رفع خواهیم کرد.

اما بخش‌هایی دیگر از سخنان وی وجود دارد که با موارد قبلی در تعارض است. نمونه‌هایی از آنها بشرح زیر هستند :

• اکنون هیچ کشوری نیست که نسبت به اینکه ایران غنی سازی داشته باشد تردیدی داشته باشد. آمریکا هم تردید ندارد.

• همه قبول دارند که بعد از یک دوره کوتاهی ایران مثل همه کشورهای عضو ان پی تی، غنی سازی خواهد کرد و این پیروزی بزرگ ملت ایران است.

• اقتصاد نمی‌تواند از سیاست خارجی جدا باشد،ما نیاز به تعامل داریم و بخش‌های اقتصادی هم باید با یکدیگر تعامل کنند.

• مگر می‌شود اقتصاد شکوفا و فعال باشد و همزمان منزوی و محصور باشد.

• دولت جمهوری اسلامی ایران همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا شرایط تعامل اقتصادی با دنیا مهیا شود.

اما سخنان روحانی در جمع سفرا و کلمات تندی که بر علیه اصول‌گرایان افراطی و مخالفان مصالحه اتمی ایراد کرد، سمت و سویی کاملا متفاوتی داشت. حرف‌های او و بخصوص تاکید وی بر مذاکره هراسی به صورت تلویحی خامنه‌ای را نیز خطاب قرار می‌داد. البته او با تاکید بر اراده دولت برای جلوگیری از توهین به رهبری سعی کرد از بار حمله بکاهد اما توهین نکردن جلوی انتقاد و بیان دیدگاه مخالف خامنه‌ای را نمی‌ گیرد. بخش‌های مهم حرف‌های روحانی در جمه سفرا عبارت بودند از:

«آنها که به ناروا ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی را مطرح می‌کنند و از طرف دیگر در داخل هم یک عده تعامل‌هراسی را مطرح می‌کنند، باید بدانند که ایران سراسر صلح و پرهیز از جنگ و مداخله در امور دیگران است؛ اسلام سراسرش هدایت و شیعه همه‌اش اخلاق و کرامت انسانی است.»

«عده‌ای در داخل تعامل‌هراسی می‌کنند و می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید؟ می‌گویند خارجی‌ها الکتریسته خطرناکی دارند، به آنها نزدیک نشوید! یک آقایی می‌گوید هر موقع با خارجی‌ها مذاکره کردیم دچار شکست شدیم. این همه امام و رهبری فریاد زدند خودباوری و اعتماد به نفس؛ این است اعتماد به نفس افرادی که تعامل‌هراسی می‌کنند.»

«ما در منطق کم نمی‌آوریم؛ ما دیپلمات‌های مجربی داریم. امروز در رأس وزارت امور خارجه افرادی هستند که جزو برترین دیپلمات‌های جهانی هستند و نه فقط منطقه؛ از بس بعضی‌ها هراسان زندگی می‌کنند و چون خودشان اعتماد به نفس ندارد، دیگران را هم این چنین می‌بینند لذا چند مورد از مذاکرات خود را در کتاب هسته‌ای آوردم تا این ترسوها بخوانند. یک عده شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی‌اند؛ هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم؛ خوب به جهنم، بروید یک جای گرم پیدا کنید.»

«تعامل‌هراسی و مذاکره‌هراسی و مفاهمه‌هراسی غلط است؛ حتی نرمش قهرمانانه هراسی غلط است»
«ما دنبال برد – باخت نیستیم. چون برد – باخت، ثابت و باقی نمی‌ماند؛ آن که می‌ماند و پایه‌ای برای حرکت بعد می‌شود برد – برد است. در بحث هسته‌ای نیز بنای ما برد – برد است. دنیا بفمهد که هیچ عجله‌ای نداریم، در عین حال تاخیر را هم به نفع کسی نمی‌دانیم.»

«ما بر مبنای عقل و شرع و فتوای رهبری عزیز، دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم و دنیا بداند ما با جدیت دنبال مذاکره و حل مسایل هستیم و همه بدانند که مذاکره را برای مذاکره نمی‌پذیریم.دنیا بداند اراده جدی برای حل و فصل مسایل داریم اما به هیچ عنوان از حقوق مسلم ملت ایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»

«این دولت، دولتی نیست که بخواهد از حقوق مسلم ملت عقب‌نشینی کند. این دولت بهترین و بالاترین پشتیبانی مردمی و ملی را پشت سر خود دارد و بهترین شرایط را برای تعامل با سایر قوا داراست و امروز سه قوه در کنار هم هستیم و همگی در کنار هدایت‌های رهبری عزیز یک ید واحده هستیم، به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم بین قوا اختلاف ایجاد کرده و خدای ناکرده به رهبری معظم انقلاب توهین کند.»

تعارضات و نا هماهنگی‌های فوق نشان می‌دهد روحانی بین نظرات و اقدامات عملی روحانی فاصله وحود دارد. او صرفا با رویکرد عمل‌گرا در چارچوب موازنه قوای داخل، اتفاقاتی که در جهان می‌افتد و ظرفیت‌ها و یا بن بست‌هایی که در مذاکره با غرب ایجاد می‌شود، سیاست‌هایش را تنظیم می‌کند. چنین سمت گیری باعث می‌شود برخورد‌های وی در سیاست خارجی حالت نوسانی پیدا کرده و ظرفیت پایداری را ایجاد نکند.

اما سخنان اخیر او تایید کننده این فرضیه است که دیدگاه او در سیاست خارجی و نگاه به جهان به لحاظ راهبردی با خامنه‌ای تفاوت زیادی ندارد و اختلافات در حوزه مسائل تاکتیکی، شیوه‌های برخورد و مصلحت سنجی‌ها است. البته نگاه وی به جهان با خامنه‌ای متفاوت است.

سخنان روحانی در شهر کرد با نظراتی که وی در دوران تبلیغات انتخاباتی و همچنین اوایل ریاست جمهوری اش طرح کرد تفاوت‌های چشمگیری دارد. او به گفتمان رقیب نزدیک شده و حملات و انتقادات اصول‌گرایان افراطی باعث شده تا دستکم ادبیات روحانی در خصوص غرب و مذاکرات هسته‌ای به آنها نزدیک شود. البته کماکان برخو.رد تقابلی محکم با آنها را حفظ کرده است.

روحانی در ابتدای ورود به ساختمان پاستور حل مشکلات اقتصادی را تنها در آشتی با دنیا و تعامل با غرب قابل حل ارزیابی می‌نمود. اما اینک از اقتصادی مقاومتی به معنای افزایش توانایی مدیریت اقتصادی در شرایط انزوا و تقابل با غرب سخن می‌گوید و در این مسیر قدم بر می‌دارد.

حال باید دید دور جدید مذاکرات در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در سطح وزراء قرار است برگزار شود، به کجا خواهد انجامید. اما سخنان روحانی تردید‌ها نسبت به موفقیت مذاکرات را افزایش داد. بار اصلی این دور از مذاکرات بر دوش ایران و آمریکا است. گفتگو‌های بین هیات‌های نمایندگی ایران و آمریکا در ژنو روشن می‌سازد دولت روحانی و اوباما هر کدام منافع بزرگ و مهمی در به فرجام رسیدن مذاکرات دارند.اما فاصله زیاد بین مواضع و پیچیدگی توافقات و بخصوص ابعاد فنی و تفصیلی باعث دشواری و کشدار شدن گفتگو‌ها شده است. عوامل خارجی و غیر هسته‌ای نیز به نوبه خود روند مذاکرات را پیچیده تر کرده است.

درباره Afshari

در سا ل1352 در خانواده ای فرهنگی در شهر قزوین چشم به دنیا گشودم. پدرم دبیر ادبیات و صاحب یک هفته نامه محلی است. تا پایان دبیرستان در قزوین بر کشیدم. کتابخانه پدر پناهگاهم بود و ارتباط با دوستان و فامیل گرمابخش زندگی ام. به ورزش ، سیاست و مطالعه از ابتدا علاقمند بودم. کوهنوردی تا حدودی حرفه ای را از نو جوانی شروع کردم. در سال 1370 در رشته مهندسی صنایع دانشگاه پلی تکنیک قبول شدم. ورود به سیاسی ترین دانشگاه ایران فرصت تحقق به انگیزه ها و آرزو هایم بخشید. از فعالیت های فرهنگی در خوابگاه شروع کردم و سپس حضور در شورای صنفی دانشکده و سرانجام در انجمن اسلامی دانشجویان . در سال 1374 به عضویت شورای مرکزی انجمن اسلامی انتخاب شدم. در پایان آن دوره طعم اولین تجربه بازداشت و سلول انفرادی را در زندان توحید چشیدم . در سال1375 برای اولین بار به جمع شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت برگزیده شدم. همان سال مسئول بخش دانشجویی ستاد سید محمد خاتمی نیز شدم. برای راه اندازی راهی جدید شروع کردیم ولی پیروزی دور از انتظار غافلگیرم کرد. در سا ل1376 مجددا برای تحصیا در دوره فوق لیسانس به دانشگاه پلی تکنیک برگشتم . دو دوره دیگر را در شورای مرکزی انجمن این بار در مسند دبیری گذراندم. سال 1377 دوباره به مرکزیت دفتر تحکیم وحدت بازگشتم که تا سال 1380 ادامه یافت. تا سال 1379 به اصلاحات در درون قانون اساسی باور داشتم و همه هم و غمم را بر این پروژه گذاشتم. اما پس از تجربه نا فرجامی کوی دانشگاه ، زندانی شدن چهره های مورد توجه مردم و سرانجام از دستور کار خارج شدن دیدگاه انتقادی پیدا کردم وبعد به اصلاحات ساختاری و تغییر قانون اساسی گرایش پیدا کردم. شرکت در کنفرانس برلین راهی زندان اوینم کرد. بعد از دو ماه بازداشت موقت دوباره آزا دشدم ولی سخنرانی هی ارادیکال و بخصوص نقد صریح وبی پرده خامنه ای باعث شد تا همراه با مهندس سحابی اولین طعمه اطلاعات موازی در بازداشتگاه 59 بشوم. تجربه ای سخت و هولناک و توام با شکنجه های فیزیکی و روانی را از سر گذارندم. در میانه راه کم آوردم وشکستم . حاصل آن تن دادن به مصاحبه اجباری و توبه آمیز بود. بار سنگینی بود اما به لطف خدا توانستم خود را در درون بازداشتگاه بازسازی کنم و به مقاومت دوباره روی بیاورم. نتیجه جبران کار و افشاگری از دورن بازداشتگاه 59 بود. اما یازده ماه پشت سر هم در سلول انفرادی و انزوای گزنده آن سپری گشت. پس از آزادی با وثیقه 200 میلیون تومانی حکم دادگاه برلین قطعی شد و همراه با محکومیت یک ساله در خصوص کوی دانشگاه ، در مجموع دو سال را در بخش عمومی اوین گذارندم. پس از آزادی فوق لیسانس را تمام کردم و با همسر دوست داشتنی و یکی از بزرگترین سعادت های زندگی ام ازدواح کردم. دوباره در سال 1383 به عضویت شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت انتخاب شدم. پس از د و سال کار در محیط های صنعتی ، مجددا دادگاه انقلاب 6 سال حبس برایم صادر نمود. این مساله و همچنین برنامه ام برای ادامه تحصیا در مقطع دکتری پایم ر ابه مهاجرت کشاند. در سال 1384 از ایران خارج شدم .سه ماه در ایرلند بودم و بعد به آمریکا رفتم. اکنون کاندیدای دکتری در رشته مهنسدی سیستم در دانشگاه جرج واشنگتن هستم و به زندگی مشعول. در حوزه سیاسی ، نوشتاری و تحقیقات تاریخ معاصر فعال هستم. در کل اگر چه سخت خودم را می توانم مقید به جمعی خاص بکم. اما گرایش به روشنفکری دینی دارم. قائل به سکولاریسم به معنای تفکیک دین و دولت. هوادار لیبرالیسم سیاسی هستم اما در حوزه اقتصاد به سوسیالیسم را می پسندم. جهان وطنی وشهروند جهانی بودن نیز دیگر باور هویتی من ضمن پابندی و احساس غرور از هویت ملی ایرانی ام است.
این نوشته در سیاسی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.